torsdag, februar 16, 2006

Social Software er i vækst som vidensdelingsværktøj

The Inside Story on Company Blogs
Why are blogs supplanting traditional corporate Intranets? They're a snap to set up, and cheap to run. That's why the blog universe -- as counted by Technorati, the leading blog search engine -- has tripled to 27 million in the last year. They dwarf the number of personal Web pages, which require more technical expertise. What's more, blogs are designed to change daily and -- importantly -- to receive comments from the public. This means that while traditional corporate Intranets are static, blogs generate conversation.
Businessweek har en god historie om hvordan blogging er i vækst som værktøj for firmaer, der gerne vil have effektive intranet. Blogværktøjet er perfekt designet til at dele informationer i virksomheder, uden at det sløves af de traditionelle intranets træghed.

Andre historier der er værd at læse om samme emne:

Danske virksomheder bruger Wikis som intranet:

En historie fra computerworld om hvordan blandt andet Motorola har lanceret en intern firmawiki, med softwaren Twiki, som tilsyneladende er det hotte produkt, hvis man er et firma.

Email is so five minutes ago:

Den første historie, der fik mig i gang med at undersøge dette fænomen. Intern blogging

Værktøjer:
Hvis man har lyst til at undersøge dette fænomen kan jeg varmt anbefale:
- Jotspot:
Et stort hosted produkt til at lave intern wiki, med alle mulige avancerede funktionaliteter. Kotaktlister, Blogging, Dokumentupload og så videre.
- Wikispaces:
En simpel og let blog, der er gratis, men for 5$ om måneden kan blive til et lukket site for din virksomhed.
- Writely:
Et lille simpelt skriveprogram på nettet hvor man kollaborativt kan skrive dokumenter.

Forhåbentlig er der hjælp for de forkalkede informationsårer i vidensbaserede virksomheder.

- Jens Poder

Comments: Send en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?